Naantalista nykyhetkeen
Hesburger on rekisteröity liikemerkki, jonka omistaa Suomessa suomalainen perheyritys, Burger-In Oy. Salmelan perheen luotsaaman Burger-In Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimii yrityksen perustaja Heikki Salmela, toimitusjohtajana Kari Salmela ja varatoimitusjohtajana Jari Vuoti.
Hesburger-liikemerkin alla työskentelee Suomessa noin 6000 työntekijää ja ulkomailla 2700 työntekijää. Vuoden 2023 lopussa Suomessa oli 273 Hesburger-ravintolaa. Hesburgerin pääkonttori sijaitsee Turussa. Pääkonttorissa työskentelee noin 80 ihmistä konsernin eri toimintojen, kuten johdon, talous- ja henkilöstöhallinnon, lakiasioiden, tietotekniikan, tuotekehityksen, markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä. Hesburgerin oma tuotantolaitos ja keskusvarasto Hes-Pro sijaitsevat Kaarinassa. Hes-Pro työllistää noin 85 henkilöä.
Omia ja franchising-ravintoloita
Burger-In Oy omistaa Hesburger-liikemerkin ja myöntää franchising-lisenssin liiketoimintayhtiöille, jotka pyörittävät ravintolaliiketoimintaa.
Vuoden 2023 lopussa Burger-In Oy:n omisti 139 Hesburger-brändin alla toimivaa ravintolaa ja 134 ravintolaa toimi franchising-periaatteella. Franchising-periaatteella toimivista ravintoloista suuri osa toimii S-ryhmän alaisuudessa. Sen lisäksi ketjuun kuuluu yksittäisten yrittäjien vastuulla toimivia ravintoloita.
Vakiovalikoiman tuotteet
Hesburgerin vakiotuotevalikoimaan kuuluu hampurilaisia, aterioita, tortilloja, salaatteja, jälkiruokia, kylmiä ja kuumia juomia. Vakiovalikoimaan kuuluvat myös nugetit, soijatikut ja sipulirenkaat. Vakiotuotteiden lisäksi Hesburger tarjoilee asiakkailleen vaihtuvia kampanjatuotteita.
Tuotevalikoimassa on maakohtaisia vaihteluita.
Naantalista nykyhetkeen
Hesburgerin juuret ulottuvat vuoteen 1966, jolloin nuori yrittäjäpariskunta Heikki ja Kirsti Salmela perustivat Naantaliin Kievarin grillin. Pikaruokakulttuurin rantauduttua Suomeen he avasivat ensimmäisen Hesburger-ravintolan Turun keskustan Hansakortteliin vuonna 1980.
Hesburger on vuosien varrella laajentanut ravintolaketjunsa valtakunnalliseksi ja tuonut herkkunsa lähes kaikkien suomalaisten ulottuville Maarianhaminasta Kolariin. Voimakkaimmin ketju kasvoi 90-luvulla.
90-luvun puolivälin jälkeen Hesburger levisi Varsinais-Suomesta valtakunnalliseksi ketjuksi. Parin viime vuoden ajan Hesburger-ravintoloiden lukumäärä Suomessa on pysynyt 280 tuntumassa. Vuonna 2002 Burger-In Oy osti pikaruokaketju Carrolsin ja nousi sekä liikevaihdolla että liikepaikkojen määrässä mitattuna alan markkinajohtajaksi. Lukumäärällisesti eniten uusia Hesburger-ravintoloita avattiin vuosina 2011–2012. Prosentuaalisesti avattujen ravintoloiden määrä ei kuitenkaan ole yhtä merkittävä kuin 90-luvulla, koska ravintoloita oli vuosina 2011–2012 jo yli 200.
Laajentuminen ulkomaille
Ensimmäiset askeleet ulkomaille ketju otti vuonna 1996, kun se avasi ravintoloita Saksaan ja Viroon. Viime vuosina menestyskonsepti on saanut merkittävän jalansijan myös ulkomailla. Suomen lisäksi Hesburger-ravintoloita oli vuoden 2023 lopussa Virossa, Latviassa, Liettuassa, Saksassa, Ukrainassa ja Bulgariassa.
Vastuullisuuden näkökulmasta Saksan markkinoille menemisellä on ollut suuri vaikutus ketjun ympäristövalintoihin. Saksassa ympäristövaatimukset olivat 90-luvulla Suomea tiukemmat ja niihin vastaaminen kerrytti tietoutta muun muassa jäteasioista ja johti merkittäviin pakkausmateriaaleja koskeviin päätöksiin.
”Toivon, että voin edelleen vierailla ravintoloissa hyvällä omallatunnolla. Maapallon tulevaisuus lähtee pienistä teoista.”
Poimittu sidosryhmäkyselystä