Hesburger-sovelluksen käyttöehdot
Päivitetty 30.3.2023
1. Yleistä
Hesburger-sovelluksen (jäljempänä ”Sovellus”) omistaa ja tarjoaa käyttöön Burger-In Oy (jäljempänä ”Hesburger”), y-tunnus 2031967-6, osoite Linnankatu 34, 20100 Turku. Burger-In Oy on myös Hesburgerin Bonusklubin palveluntarjoaja. Bonusklubin säännöt ovat luettavissa Hesburgerin verkkosivuilla.
Sovelluksen kautta asiakas (jäljempänä ”Asiakas”) voi tutustua ja ostaa Hesburger-tuotteita (jäljempänä ”Tuotteet”) näiden käyttöehtojen mukaisesti. Tuotteiden myyjänä toimii se paikallinen Hesburger-ravintolayhtiö, jossa Asiakas tekee ostoksensa (jäljempänä ”Hesburger-ravintolat”). Kaikki Hesburger-ravintolat yhteystietoineen löytyvät Sovelluksesta kohdasta ”ravintolat”.
Näitä käyttöehtoja sovelletaan Sovellukseen ja siinä esitettyyn sisältöön. Käyttämällä Sovellusta Asiakas hyväksyy nämä käyttöehdot ja sitoutuu noudattamaan sekä niitä että Sovelluksessa erikseen annettavia ohjeita. Nämä käyttöehdot sitovat myös Hesburger-ravintoloita.
Käyttöehdot ovat Asiakkaan saatavilla Sovelluksessa. Suosittelemme, että Asiakas tallentaa tai tulostaa käyttöehdot myöhempää käyttöä varten.
Sovellukseen liittyvät ehdot ovat saatavilla suomen, ruotsin, englannin, viron, latvian, liettuan ja venäjän kielellä.
2. Hesburger-sovellus
Sovellus on Hesburgerin asiakkailleen suuntaama mobiilipalvelu. Sovellusta on mahdollista käyttää joko perustasolla ilman rekisteröitymistä tai vaihtoehtoisesti rekisteröityneenä käyttäjänä Bonusklubi-tasolla.
Perustaso eli rekisteröitymättömät käyttäjät. Sovelluksen lataaminen ja käyttöönotto eivät edellytä Asiakkaalta rekisteröitymistä. Perustasolla Asiakas saa Sovelluksen kautta tietoa Hesburgerin tuotteista, toimipaikoista ja palveluista, kampanjoista sekä tarjouksista. Rekisteröimättömät käyttäjät eivät voi tehdä ennakkoon maksettuja tilauksia Sovelluksella tai kerryttää bonuksia ostoksista.
Bonusklubitaso eli rekisteröityneet, kirjautuneet käyttäjät. Rekisteröityminen Sovellukseen edellyttää joko olemassa olevaa Bonusklubin bonustiliä tai liittymistä Hesburgerin Bonusklubiin. Bonusklubin jäsenenä Asiakas hyväksyy Bonusklubin säännöt. Ajankohtaisiin bonusetuihin voi tutustua tarkemmin Hesburgerin verkkosivuilla.
Sovellus itsessään toimii sähköisenä kanta-asiakaskorttina, joka Asiakkaan tulee esittää asiointinsa yhteydessä Hesburger-ravintolassa. Rekisteröityneillä Sovelluksen käyttäjillä on mahdollisuus tehdä Sovelluksen kautta ennakkoon maksettuja tilauksia määrätyissä Hesburger-ravintoloissa ja noutaa tilauksensa valitsemanaan ajankohtana. Sovelluksen kautta Asiakas saa mm. tietoja Bonusklubijäsenyydestään, Bonusklubin eduista sekä yleisesti Hesburgerin kampanjoista ja tarjouksista. Asiakas voi lisäksi seurata Sovelluksessa Bonusklubin saldokertymäänsä.
Sovelluksen moitteettoman toiminnan varmistamiseksi Asiakkaan tulee huolehtia siitä, että hänellä on käytössä viimeisin sovellusversio.
3. Tuotevalikoima ja hinnasto
Sovelluksessa esitetty tuotevalikoima vastaa Hesburgerin normaalia tuotevalikoimaa kuitenkin siten, että tuotevalikoima ja -hinnasto ovat ravintolakohtaisia. Tuotevalikoima ja hinnat saattavat vaihdella ravintolakohtaisesti. Kaikki tuotteet eivät ole saatavilla kaikissa Hesburger-ravintoloissa. Kaikki esitetyt hinnat sisältävät voimassa olevan arvonlisäveron ja muut soveltuvat verot ja maksut.
Poikkeustapauksessa ravintolan hinnat voivat poiketa Sovelluksessa esitetyistä hinnoista, jolloin Asiakas on oikeutettu saamaan tuotteen halvemmalla hinnalla, paitsi mikäli ilmoitettu hinta on selkeästi virheellinen. Tässä tapauksessa Asiakas, joka on tehnyt kohdan 4.2. mukaisen tilauksen, voi perua tilauksensa ja hänelle hyvitetään etukäteen maksettu tilaus.
4. Tilaaminen
4.1 Ostoslistan kerääminen
Kaikki Sovelluksen käyttäjät voivat nopeuttaa asiointiaan valitussa Hesburger-ravintolassa keräämällä tilauksensa sisällön etukäteen ostoslistaan Sovelluksessa ja esittämällä ostoslistan yksilöivän koodin kassalla (jäljempänä ”Ostoslistan kerääminen”). Ostoslistalle kerättyjen tuotteiden maksaminen tapahtuu normaalisti kassalla, jonka jälkeen Tuotteet valmistetaan Asiakkaan tilauksen mukaan. Ostoslistan kerääminen ei edellytä rekisteröitymistä Sovellukseen.
4.2 Tilaus
Rekisteröitynyt Asiakas voi koota ja maksaa Sovelluksessa tilauksen, jolloin tilaus on suoraan noudettavissa valitussa Hesburger-ravintolassa. Tilaus edellyttää sen maksamista ennen noutoa. Ennakkoon maksettua tilausta ei ole mahdollista tehdä kaikkiin Hesburger-ravintoloihin. Sovellus ilmoittaa ne ravintolat, joissa ennakkoon maksettu tilaus on mahdollinen (”jäljempänä Tilausravintola”). Tilauksen tilausajankohdalla tarkoitetaan jäljempänä hetkeä, jolloin Asiakas vahvistaa ja maksaa tilauksen Sovelluksessa.
Asiakas voi noutaa tilauksen erikseen merkityltä noutopisteeltä ravintolassa (jäljempänä ”Noutopiste”), drive-in-luukulta tai Prepaid – ennakkoon maksetut -noudosta, jos sellaiset ovat kyseisessä ravintolassa käytössä. Hesburger suosittelee Asiakkaalle Noutopisteen tai Prepaid – ennakkoon maksetut -noudon käyttämistä noudon sujuvuuden ja nopeuden varmistamiseksi. Asiakas voi noutaa tilauksen Noutopisteeltä tai Prepaid – ennakkoon maksetut -noudosta jonottamatta erikseen kassalle.
Sovelluksessa tehty tilaus sitoo Asiakasta. Tilauksen yksilöi viisinumeroinen koodi, jota vastaa Sovelluksen tilauksen etenemisen seurantasivun QR-koodi (jäljempänä ”QR-koodi”). QR-koodin esittäminen oikeuttaa Asiakkaan noutamaan tilauksen. Asiakas voi jakaa QR-koodin tiedoksi toiselle henkilölle, jolloin tämä voi noutaa tilauksen Asiakkaan sijaan.
Asiakas valitsee Sovelluksessa tilauksen noutoajankohdan. Sovellus ilmoittaa automaattisesti mahdolliset noutoajankohdat. Tilauksen noutoajankohta voi olla heti, jolloin sen valmistaminen aloitetaan Tilausravintolassa niin pian kuin mahdollista. Tilaus, jonka noutoajankohdaksi on valittu heti, tulee vahvistaa vähintään 30 minuuttia ennen Tilausravintolan sulkemisaikaa.
Vaihtoehtoisesti asiakas voi tehdä tilauksen ennakkotilauksena, jolloin tilaus on noudettavissa asiakkaan etukäteen valitsemana ajankohtana. Ennakkotilauksen noutoajankohdaksi voi valita ajankohdan, joka on aikaisintaan 15 minuutin kuluttua tilauksen tilausajankohdasta. Ennakkotilauksen voi tehdä vain Tilausravintolan saman päivän aukioloajalle tai ravintolan ollessa kiinni seuraavan päivän aukioloajalle. Ennakkotilauksen voi kuitenkin tehdä myöhäisimmillään 12 tunnin päähän tilausajankohdasta. Ennakkotilauksessa noutoajan tulee olla vähintään 30 minuuttia ennen Tilausravintolan sulkemisaikaa. Hesburger tai Tilausravintola eivät ole vastuussa, mikäli Asiakas ei nouda tilausta ajoissa.
Asiakas pystyy seuraamaan Sovelluksessa, milloin tilaus on noudettavissa. Valmiista tilauksesta toimitetaan asiakkaalle tieto Sovelluksen ilmoituksena, mikäli Asiakas on ottanut Sovelluksen ilmoitukset käyttöön Sovelluksen asetuksista.
Hesburger-ravintola pyrkii valmistamaan asiakkaan ennakkotilauksen valmiiksi Asiakkaan ilmoittamaan noutoajankohtaan mennessä. Asiakas ymmärtää, että kiireellisinä aikoina ennakkotilauksen valmistamisessa saattaa kestää ennakoitua kauemmin, eikä ennakkotilaus ole välttämättä noudettavissa välittömästi noutoajankohtana. Asiakas ei ole oikeutettu korvauksiin myöhästyneen ennakkotilauksen perusteella, ellei pakottavassa lainsäädännössä määrätä toisin.
4.3 Bonus
Asiakas voi valita tilauksen yhteydessä käyttävänsä ostoonsa Bonuskorttia ja kerryttävänsä ostoksistaan bonusta. Bonuskortin käyttö oikeuttaa asiakkaan Bonussääntöjen mukaan määräytyvään bonusetuun. Yhtä ostosta kohden voidaan käyttää vain yhtä kanta-asiakaskorttia.
4.4 Tilauksen maksaminen
Asiakas voi maksaa tilauksen Sovelluksessa Bonustililtä, maksukortilta tai muulla Stripen tarjoamalla maksutavalla sekä Apple Paylla. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Irlantiin rekisteröity yhtiö Stripe Payments Europe Limited.
Stripe Payments Europe Limited
www.stripe.com/fi
Hyväksymällä nämä ehdot Asiakas hyväksyy samalla Stripen käyttöehdot (Stripe Checkout User Terms of Service, Finland: www.stripe.com/fi/checkout/terms) sekä tietosuojaselosteen (Stripe Privacy Policy, Finland: www.stripe.com/fi/privacy).
4.5 Tilauksen peruuttaminen
Asiakkaalla ei ole oikeutta tilauksen peruuttamiseen. Sovellettavan lain mukaisesti etämyynnissä sovellettavaa peruutusoikeutta ei ole elintarvikkeiden ja muiden päivittäistavaroiden yksittäisissä toimituksissa.
4.6 Tilauksen myöhästynyt nouto
Tilaus pyritään valmistamaan Asiakkaan ilmoittamaan noutoajankohtaan mennessä. Asiakkaan tulee noutaa tuotteet ilmoittamanaan noutoajankohtana. Asiakas pystyy seuraamaan Sovelluksessa, milloin tilaus on noudettavissa. Asiakas saa Sovelluksen ilmoituksen, kun tilaus on noudettavissa, mikäli Asiakas on ottanut Sovelluksen ilmoitukset käyttöön Sovelluksen asetuksista.
Tilausta säilytetään ravintolassa 25 minuuttia siitä hetkestä, kun tilaus on noudettavissa, kuitenkin enintään ravintolan sulkemisajankohtaan saakka.Jos Asiakas ei tämän ajan kuluessa nouda tilaustaan, tuotelaadun varmistamiseksi tuotteita ei voida luovuttaa noutoajan päätyttyä, ja tilaus hävitetään. Asiakas ei ole oikeutettu maksun palautukseen tai muuhunkaan hyvitykseen sillä perusteella, että tilausta ei ole noudettu ajoissa ja se on hävitetty. .
4.7 Tuotereklamaatiot
Tuotteita koskevat reklamaatiot tulee tehdä joko suoraan asianomaisessa Hesburger-ravintolassa tai Tilausravintolassa taikka täyttämällä palautelomakkeen Hesburgerin verkkosivuilla. Asiakas voi vedota sovellettavan lain mukaisiin oikeussuojakeinoihinsa.
5. Immateriaalioikeudet ja käyttöoikeus Sovellukseen
Sovellus ja sen sisältö, mukaan lukien mm. tavaramerkit, toiminimet, tuotetiedot ja kuvat, ovat Hesburgerin ja/tai sen yhteistyökumppanien omaisuutta, jota suojaavat mm. tekijänoikeuslaki sekä kansainväliset immateriaalioikeussopimukset. Kaikki oikeudet Sovellukseen ja sen sisältöön pidätetään.
Sovelluksen käyttö on sallittu vain henkilökohtaiseen, ei-kaupalliseen käyttöön. Materiaalia saa katsella, selata ja tallentaa päätelaitteelle sekä tulostaa siitä osia henkilökohtaista käyttöä varten. Sovelluksessa esitetyn aineiston kopiointi, muu tallentaminen, lainaaminen, edelleenvälittäminen ja muu hyödyntäminen edes osittain ilman Hesburgerin etukäteen antamaa nimenomaista kirjallista suostumusta on kielletty. Asiakas ei saa käyttää Sovellusta näiden ehtojen, lain tai hyvän tavan vastaisesti.
6. Hesburgerin vastuu
Sovellus sisältöineen tarjotaan asiakkaalle ”sellaisena kuin se on”. Hesburger ei vastaa Sovelluksessa välitettävän sisällön virheistä, puutteista tai muista vioista. Hesburger ei takaa Sovelluksen saatavuutta eikä sen keskeytyksetöntä tai virheetöntä toimintaa. Hesburger ei vastaa mistään kuluista, menetyksistä tai muista mahdollisista vahingoista, jotka saattavat aiheutua tämän Sovelluksen käyttämisestä tai Sovelluksessa annetusta informaatiosta, jollei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.
7. Evästeet
Hesburger käyttää Sovelluksessa evästeitä (ns. cookie-toiminto). Eväste on Sovelluksen käytön yhteydessä Asiakkaan selaimeen tallennettava tekstitiedosto. Evästeet mahdollistavat esimerkiksi Sovelluksen käyttäjämäärien seurannan ja tiedon keräämisen siitä, miten ja milloin Sovellusta käytetään.
Sovellus hyödyntää Google Analytics -mainontaominaisuuksia. Google Analytics yksilöi Asiakkaan evästeillä ja kerää anonyymia oletustietoa koskien mm. asiakkaiden sukupuolta, ikäryhmää ja yleisiä kiinnostuksen kohteita. Google koostaa Sovelluksen käytöstä raportteja, joita Hesburger käyttää tilastoidakseen kävijämääriä ja parantaakseen palvelua. Lisäksi kerätyn tiedon avulla Asiakkaalle voidaan kohdentaa häntä todennäköisesti kiinnostavaa markkinointia Sovelluksen ulkopuolella esimerkiksi uudelleenmarkkinointia (retargeting) hyödyntämällä.
Asiakas voi kytkeä pois evästeiden käytön selaimensa asetuksista. Lisätietoja selainkohtaisista käyttöohjeista saa selaimen valmistajalta. Hesburger suosittelee evästeiden käyttöä Sovelluksessa parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saamiseksi.
8. Kolmansien osapuolien palvelut
Sovellus voi sisältää linkkejä kolmansien osapuolien omistamille tai ylläpitämille sivustoille. Hesburger ei vastaa tällaisten kolmansien osapuolien sivustojen toiminnasta, sisällöstä tai muista ominaisuuksista. Näille sivuille siirtyessään Asiakkaan tulee hyväksyä näiden sivujen mahdolliset käyttöehdot ennen käytön aloittamista.
9. Henkilötietojen käsittely
Hesburger käsittelee ja kerää käyttäjien henkilötietoja palvelujen toteuttamiseksi sekä asiakassuhteiden ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Bonusklubin tietosuojaselosteella kuvataan henkilötietojen käsittelyä tarkemmin. Seloste on luettavissa sekä Sovelluksessa että Hesburgerin verkkosivuilla.
10. Muut ehdot
Hesburger saattaa muuttaa, päivittää, peruuttaa tai poistaa Sovelluksen, Sovelluksen sisältöä tai osia niistä harkintansa mukaan. Tämä sisältää myös lisäykset näihin käyttöehtoihin. Olennaisista sopimusmuutoksista ilmoitetaan kuitenkin asiakkaille kohtuullisessa ajassa etukäteen ennen muutosta joko Sovelluksessa tai sähköpostitse Asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Asiakkaan tulee hyväksyä käyttöehtojen muutokset Sovelluksen käytön jatkamiseksi.
Asiakkaan tulee käyttää Sovellusta sen sovelluskaupan käyttöehtojen mukaisesti, josta Asiakas on hankkinut Sovelluksen.
Sovellus on Asiakkaan käytössä ilman erillistä kirjautumista aina siihen saakka, kunnes Asiakas poistaa Sovelluksen laitteestaan. Bonusklubijäsenyys päättyy Bonusklubin sääntöjen mukaan. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta, käyttäjätunnuksensa ja salasanansa huolellisesta säilyttämisestä sekä puhelimensa/laitteensa asianmukaisen tietoturvan järjestämisestä. Asiakas vastaa kaikesta tunnuksillaan tapahtuvasta asioinnista Sovelluksessa.
Palvelun käyttämiseen, Sovelluksessa tehtäviin ostoihin ja näihin ehtoihin sovelletaan Suomen lakia. Jos asiakkaalla on kotipaikka EU-maassa, kyseisen maan pakottavan kuluttajansuojalainsäädännön määräykset ovat kuitenkin ensisijaisia näihin sääntöihin nähden.
Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan tästä sopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluteitse. Mikäli sovintoratkaisuun ei päästä, erimielisyydet ratkaistaan asiakkaan kotipaikan toimivaltaisessa tuomioistuimessa. Asiakas voi saattaa riidan käsiteltäväksi myös Hesburgerin kotipaikan toimivaltaisessa tuomioistuimessa. Lisäksi asiakas voi saattaa riidan asuinmaansa kuluttajariitafoorumin käsiteltäväksi. Alla tiedot paikallisista foorumeista:
Suomi: Kuluttajariitalautakunta, PL 306, 00531 Helsinki, Suomi, www.kuluttajariita.fi
Viro: Consumer Disputes Committee of the Consumer Protection Board, Pronksi 12, 10117 Tallinn, Viro, www.tarbijakaitseamet.ee
Latvia: Latvia: Consumer Rights Protection Centre, Brivibas str. 55, Riga, LV-1010, Latvia, http://www.ptac.gov.lv/
Liettua: State Consumer Rights Protection Authority, Vilniaus g. 25, 01402 Vilnius, Liettua, www.vvtat.lt
Asiakas voi saattaa Hesburger-sovelluksen kautta tehtyjä ostoja koskevan riidan ratkaistavaksi Euroopan komission verkkovälitteiselle riidanratkaisufoorumille (Online Dispute Resolution Platform, http://ec.europa.eu/odr).
11. Yhteystiedot
Jos sinulla on Sovellusta koskevia kysymyksiä, ota yhteyttä Hesburgerin paikalliseen asiakaspalveluun:
Burger-In Oy
Y-tunnus 2031967-6
Linnankatu 34
20100 Turku
Suomi: bonusklubi@hesburger.fi, +358 2 4808 9000
Viro: info@hesburger.ee, +372 5807 1936
Latvia: info@hesburger.lv, +371 6722 8005
Liettua: info@hesburger.lt, +370 6948 4413