12.12.2019

Hesburgerin tavoite: puolet lihatonta 2030 mennessä

Tänään lanseerattu Veke-hampurilainen on ensimmäinen askel kohti Hesburgerin tavoitetta lisätä runsaasti kasvistuotteiden osuutta myynnistä. Hesburgerin tavoite tähtää siihen, että vuonna 2030 puolet Suomen Hesburger-ravintoloiden myymistä tuotteista on lihattomia.

Tänään julkistettu tavoite koskee lihattomien tuotteiden osuutta kaikista myydyistä suolaisista vakiovalikoiman tuotteista ranskanperunoita lukuun ottamatta. Tällä hetkellä lihattomien tuotteiden osuus on noin kuusi prosenttia.

Toimitusjohtaja Kari Salmela uskoo, että vaikka nykytilanteeseen nähden tavoite siintää vielä kaukana, on siihen mahdollista päästä.

– Asiakkaamme ovat yhä kiinnostuneempia kasvistuotteista ja haluamme vastata tähän kysyntään. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää meiltä erinomaisia kasvistuotteita. Meiltä on tulossa pian toinenkin oman tehtaan tuote ja sen myötä uskon, että kasvistuotteiden myynti nousee edelleen.

– Viime kädessä tavoitteen toteutuminen riippuu asiakkaidemme valinnoista. Tavoitteenamme on tehdä niin hyviä kasvistuotteita, että kasvisvalinnan tekeminen olisi helppoa asiakkaillemme, Salmela sanoo.

Oma tehdas Kaarinassa

Kasvissyönnin lisääntyminen ja kasviproteiinituotteiden kysynnän kasvu havaittiin Hesburgerilla jo vuosia sitten. Hesburger päätti tuolloin rakennuttaa oman kasviproteiinituotteita valmistavan tehtaan ja panostaa omien kasviproteiinituotteiden kehitykseen.

Syksyllä 2019 Hesburgerin kasviproteiinitehdas aloitti toimintansa Kaarinassa. Tehtaassa voidaan valmistaa tuotteita erilaisista kasviproteiineista, kuten härkäpavusta, herneestä, vehnästä ja soijasta.

– Tehdas on meille merkittävä investointi. Oma tuotanto ja tuotekehitys mahdollistavat erilaisten kasviproteiinituotteiden tekemisen myös tulevaisuudessa. Se auttaa meitä reagoimaan entistä paremmin asiakkaidemme makutottumuksiin, Salmela toteaa.

Veke-hampurilainen

Ensimmäinen askel kohti tavoitetta on tänään lanseerattu Veke-hampurilainen, joka rakentuu sämpylästä, paneroidusta Veke-soijaleikkeestä, jääsalaatista, tomaatista ja tuoreesta sipulista. Tuote sisältää myös Hesburgerin omaa kananmunatonta Veke-majoneesia. Veke on Hesburgerin oman tehtaan kasvistuotteita yhdistävä nimi.

Veke-soijaleike on valmistettu Hesburgerin kasviproteiinitehtaalla ja se on ensimmäinen uuden tehtaan tuote. Hesburgerin tuotevalikoimaan kuuluu nyt neljä kasvistuotetta: Veke-hampurilainen, Soijatortilla, Kasvistortilla ja Lämmin Soijasalaatti. Lisukkeina myydään soijatikkuja ja sipulirenkaita.

Hesburger jatkaa aktiivista tuotekehitystä kasviproteiinien parissa. Jo tammikuussa Hesburgerin valikoimaan on luvassa omalla reseptillä tehty lihapihvin tapainen kasviproteiinipihvi.

– Tuleva tuotteemme on suomalaisen tuotekehityksen vastine maailmalta tuleville pihvi-innovaatioille. Odotamme suurella mielenkiinnolla, millaisen vastaanoton tuote saa, Salmela toteaa.

Katso Veke-hampurilaisen mainos

 

Lisätiedot:

Viestintäpäällikkö Heini Santos, Hesburger
heini.santos@hesburger.fi
p. 050 310 3054

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun ravintoloissa työskentelee noin 7 900 ihmistä. Vuoden 2018 verollinen myynti Suomessa oli 227 miljoonaa euroa ja ulkomailla 98 miljoonaa euroa.

MEDIAN YHTEYDENOTOT JA KUVAUSLUVAT

Viestintäpäällikkö Heini Santos, p. 050 310 3054