05.06.2017

Hesburger valitsi tuulisähkön

Vattenfall ja Hesburger ovat tehneet sopimuksen EPD-ympäristötuoteselosteella (Environmental Product Declaration) varustetun tuulisähkön toimittamisesta Hesburgerin ravintoloihin.

Hesburgerin 268 ravintolasta 115 siirtyy käyttämään tuulisähköä. Nämä tuulisähkösopimukset koskevat Hesburger franchise -antajayhtiö Burger-In Oy:n ravintoloita ja muita kiinteistöjä, joiden sähkön yritys hankkii.

Vattenfall on ainoa sähkönmyyjä Pohjoismaissa, jonka yritysasiakkailleen tarjoama alkuperätakuilla varmennettu uusiutuva energia on sertifioitu EPD:n mukaisesti.

EPD, ympäristötuoteseloste on järjestelmä, joka perustuu kansainvälisiin ISO- standardeihin. Ympäristötuoteseloste listaa tuotteen ympäristövaikutukset sen koko elinkaaren ajalta ja on puolueettoman kolmannen osapuolen verifioima.

EPD-tuulisähköllä on myös alkuperätakuu. Kyseessä on sertifikaatti, jonka avulla varmennetaan, että sähkö on tuotettu uusiutuvista energialähteistä.

- Vattenfallin tavoitteena on olla ilmastoneutraali Pohjolassa vuoteen 2030 mennessä, ja panostamme kestävään sähkön tuotantoon ja sähkön kulutukseen.    Uskomme, että tämä on edellytys liiketoiminnan kehittymiselle ja että se on myös linjassa asiakkaidemme odotusten kanssa. Olemme iloisia, että Suomen suurin pikaruokaketju teki vastuullisen valinnan, Vattenfallin toimitusjohtaja Elina Kivioja sanoo.

- Hesburgerille tuulisähköön siirtyminen on jälleen yksi ympäristöteko. Olemmehan jo aiemmin asentaneet esimerkiksi aurinkopaneeleita ja maalämpöjärjestelmiä sekä sähköautojen pikalatauspisteitä. Lisäksi aloitimme hiljattain edelläkävijänä Suomessa projektin, jossa kolmen tuotteemme hiilijalanjäljet kompensoidaan osallistumalla ilmastonmuutosta hillitseviin projekteihin, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti kommentoi.

Viestintäpäällikkö Petteri Pohjonen
petteri.pohjonen@hesburger.fi

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Hesburgerilla on Suomessa ravintoloita 270 ja ulkomailla 175. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 6 700 henkilöä. Vuoden 2016 verollinen myynti Suomessa oli 211 M€ ja ulkomailla 73,5 M€.

Petteri Pohjonen, puh: 040 761 3201